Pokud nechceš prodávat pouze originální obrazy, ale ráda bys vytvořila třeba i autorské produkty nebo spolupracovala s klientem na jeho projektu, je v dnešní online době odevzdání digitálních obrázků samozřejmostí. Obrázky potřebuješ nějak na produkt nebo do knihy (nebo kamkoli jinam) dostat a k tomu potřebuješ kvalitní digitální ART.

Málokterý klient je ochotný převzít pouze originál. Vzniká tak pro něj spousta práce i výdajů navíc a ty nemáš kontrolu nad tím, co s ilustrací udělá. Proto je pro obě strany lepší, pokud digitalizaci zajistíš ty.

Pokud nemáš dostatečnou znalost profesionálních grafických programů, ukážu ti jednoduchý návod, jak převést tvůj akvarel do digitální podoby pomocí aplikace Procreate pro Ipad.

Vezmi, prosím, v potaz, že Procreate není primárně k tomuto určen, takže výsledek nemusí být tak přesný, jako by zvládl třeba Photoshop. Přesto se jedná o účinný a relativně levný způsob, jak si zdigitalizovat akvarel.

Co budeš potřebovat?

Začínáme

Pokud digitalizuješ poprvé, zkus si vybrat obrázek, který má syté a dobře definované barvy. Větší kontrast mezi okrajem obrázku a bílým papírem je vždy snazší digitalizovat. Světlé nebo bledé barvy se hůře čistí a správná barevnost zabere více času. Klidně si to později vyzkoušej, abys na vlastní kůži pocítila ten rozdíl. Navrhuji také vybrat něco jednoduchého, jako jsou základní tvary bez příliš složitých detailů a hran. Jde mi o to, abys to napoprvé neměla příliš složité.

Zachycení obrázku

Myslím, že většina lidí (včetně mého mladšího já) předpokládá, že skenování je jediný způsob, jak profesionálně digitalizovat akvarel. Ale než jsem měla skener, obrázky jsem fotila chytrým telefonem, později fotoaparátem a fungovalo to skvěle. Nejlepší je použít digitální fotoaparát, který pořizuje soubory s vysokým rozlišením. Čím větší je rozlišení, tím větší kontrolu máš nad kvalitou fotky/obrázku. Rozlišení fotografie také ovlivní to, jak moc lze výsledný obrázek zvětšit, což je mnohdy potřeba. Já třeba většinou maluji malé akvarely a když se později rozhodnu udělat třeba samolepky na zeď nebo látku, potřebuji mnohem větší rozměr. Ten zajistí právě dobré rozlišení.

Ideální světelné podmínky

Budeš muset najít místo s rovnoměrným nepřímým denním osvětlením. Například vedle velkého okna nebo posuvných dveří. Slunce by v tu chvíli NEmělo svítit přímo do okna. Obrázek je pak přesvícený a takový nepotřebujeme. Polož svůj obrázek na zem nebo na stůl a vyfoť ho shora. Další možnosti je vedle okna přilepit páskou obrázek na zeď. Rizikem u fotografování může být, že pokud nakloníš foťák nebo telefon, zkreslíš perspektivu. Snaž se tedy udržet čočku fotoaparátu rovnoběžně s předlohou nebo použij stativ, pokud ho máš.

Tip: Použij kus bílého papíru nebo bílou nástěnku, abys odrazila světlo. Dosáhneš tak rovnoměrnějšího osvětlení. Udělej více pokusů a vyzkoušej z které strany je odraz nejlepší. Dávej pozor, abys fotografii nepřeexponovala (neměla by být příliš světlá). Pokud obrázek přeexponuješ, bude se s příliš světlými oblastmi později v aplikaci obtížněji pracovat.

Skenování

Častým problémem je, že skenery zachycují hodně textury akvarelového papíru. Ale není tak obtížné se ji později v aplikaci zbavit.

Skenování je v současné době mým preferovaným způsobem zachycení akvarelů v digitálním formátu. Je to nejjednodušší způsob, jak zajistit, aby barvy byly ploché a živé. Neměním žádná nastavení z dialogového okna kromě rozlišení, protože úpravy barev provádím přímo v Procreate, (složitější pak ve Photoshopu).

Skenuji všechna svá díla ve formátu PDF. A používám 300 DPI pro všechna svá běžná skenování a 600 DPI pro obrázky o kterých vím, že je budu tisknout. Pokud ale nevíš, co s obrázkem budeš dále dělat, doporučuji zvolit rovnou 600 DPI. Jedinou nevýhodou je, že obrázek je velký a náročný na místo na disku.

Příprava fotky

Tenhle krok není úplně jednoduchý, ale mě ulehčuje práci a způsob, jakým vidím barvy a celkový výsledek, tak se o podělím také.

Obrázek si otevřu v Procreate a nejprve provedu ořez, abych dílo měla vycentrované uprostřed a na obrázku nebylo nic, co tam nepatří. Například kus podlahy, okraj papíru, … cokoli se tam při focení dostalo. Zůstane mi tak jen obrázek a kolem čistý (strukturovaný) papír. Možná budeš muset obrázek otočit. Pokud ano, udělej to.

Korekce barev

V tomto okamžiku, pokud je to potřeba (většinou to tak je), upravím jas a barvy. Zjistila jsem, že fotografie vyžadují větší korekci barev než skeny. Podle mých zkušeností jsou barvy z digitálních fotografií matnější a je třeba je projasnit se zvýšenou sytostí. Naskenovaná grafika se bude přiklánět k přesycenosti (v závislosti na tvém skeneru). To se samozřejmě liší v závislosti na tvé konkrétní situaci, ale toto bylo mé pozorování.

Zde je několik tipů pro základní úpravy barevných korekcí, které provádím při digitalizaci. Mám intenzivnější proces, když provádím korekci barev pro tisk, ale u 99 % digitalizace procházím následujícími úpravami, dokud se mi to nezdá správné a krásné. Snažím se, aby výsledek byl co nejpodobnější originálu. Snažím se nedělat příliš úprav, protože osobně mám zkušenost, že když se v Procreate pokusím příliš upravovat, je snadné, aby výsledek vypadal přepracovaně.

Jas

Podle potřeby zvyš nebo sniž jas. Jak jsem již zmínial, pravděpodobněji to bude potřeba udělat s fotografií, více než se skenem. 

Kontrast

Obvykle kontrast neupravuji, ale pokud zjistím, že to potřeba, můžeš ho upravit také.

To jsou jediné dvě úpravy, které provádím, pokud, jak jsem uvedl výše, neprovádím intenzivnější korekci barev pro umělecké tisky, které to vyžadují. Ale abych byla upřímný, většinou pouhým provedením dvou výše uvedených kroků se barvy přiblíží originálu, a to i pro tisk.

Ve skutečnosti záleží na každém jednotlivém uměleckém díle, na použitých barvách a na tom, jak vypadá výsledek po zachycení fotoaparátem nebo skenem. Když na to přijde, musíš opravdu důvěřovat svým vlastním očím.

ZDARMA KE STAŽENÍ

KONTROLNÍ SEZNAM DIGITALIZACE

Tady je jednoduchý kontrolní seznam, na který se můžeš při digitalizaci svých obrázků podívat, kdykoli budeš potřebovat.  Chceš-li ho získat, vyplň prosím své jméno a email a já ti ho ihned pošlu.

Odstranění strukturovaného papíru kolem digitalizovaného obrázku

Odstranit papír kolem akvarelu je základem, pokud chceš ilustraci použit například na produktu, výrobě karet, uměleckých tisků, vzoru, log, knih, … Zkrátka odstranění papíru vytváří možnosti pro budoucí použití. Jinými slovy, pro odstranění papíru je nutné odstranit pozadí. 

  1. V horní liště zvol nástroj pro výběr.
  2. V dolní části obrazovky se ti objeví lišta – zvol AUTOMATIC.
  3. Klikni na bílý papír a pohybem DOLEVA & DOPRAVA vyber strukturovaný papír (je možné, že se neudělá výběr přesně – záleží na světlosti akvarelu a tvé trpělivosti), doporučuji vybrat méně, než více, aby ti pak kousek obrázku někde nechyběl. Detaily lze odstranit s trochou trpělivosti později.
  4. Klikni na INVERT (tím docílíš toho, že se vybere vše, kromě papíru – to znamená, tvůj akvarel).
  5. Sjeď třemi prsty dolů po obrazovce a vyber COPY & PAST. Tím se tvůj výběr dostal do nové – přední vrstvy.
  6. Pokud se nepřeneslo vše, nebo se toho přeneslo příliš, můžeš zvolit teď namísto automatic FREE HAND a doladit detaily v původní vrstvě (původním obrázku), co ti chybí upravit. Poté opět zvol COPY & PAST a opakuj to, dokud nejsi spokojená.
  7. Vypni původní vrstvu a nastav papír tak, aby se nezobrazovalo pozadí, ať vidíš výsledek a případně ještě dolaď nějaké detaily. Ve většině případů to ale takto stačí. 
  8. Nové vrstvy sluč dohromady. Stačí je přitáhnout k sobě pomocí dvou prstů.
  9. V nové vrstvě, která už je v tuto chvíli opět jen jedna, vymaž gumou nepotřebné nedokonalosti vhodným štětcem. Já používám některý z akvarelových ze základní sady Procreate.
  10. Předposlední fází, (co ráda dělám, ale rozhodně není nutná) je, že si vytvořím novou vrstvu a vložím ji dospodu. Vyberu akvarelový štětec a ručně domaluji obrázek.

Ukládání pro tisk vs. digitální použití

Pokud máš v plánu svůj akvarel tisknout nebo ho připravit pro tisk, potřebuješ výsledek uložit v režimu CMYK, který je pro tisk lepší. Následně je ideální uložení ve formátu PDF, kde máš jistotu, že ti s ním v tiskárně nic neprovedou.

Pokud je obrázek určený k digitálnímu použití, zvol režim RGB. Ukládala bych pak jako JPG v případě, že obrázek má plné pozadí. Pokud chceš uložit obrázek, který je flexibilní pro použití v jiných programech, uložila bych ho s průhledným pozadím ve formátu PNG. Získáš tak obrázek s průhledným pozadím (místo bílého).

Nyní můžeš tento soubor použít k navrhování spousty dalších věcí, k nahrání na web nebo k čemukoli, co s ním plánuješ udělat.

Obě varianty bych si uložila v kopii i jako Procreate soubor, pokud bych v budoucnu chtěla dělat úpravy.

Pamatuj, že výsledky tisku se budou lišit v závislosti na tiskárně a papíru, který použiješ. Mohou tak vyžadovat další práci s korekcí barev. Ale to je proces, kterým si musíš projít. Jako já a všichni ostatní akvarelisti, kteří digitalizují své umění.

Děkuji za přečtení

Je zřejmé, že tato metoda je pouze jedním ze způsobů, jak výsledku dosáhnout, a nemusí být nutně nejlepší nebo jediná. Já to dělám takhle. Děkuji za přečtení & přeji hodně štěstí při digitalizaci tvých kouzelných akvarelů – dej mi vědět, jak ti to jde a neboj se zeptat, pokud ti něco není jasné. Jsem tu pro tebe.

Pokud máš zájem o video s celým procesem, napiš mi do komentáře “chci video”. Když vás bude víc, ráda ho natočím se všemi detaily.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *